Monday, March 17, 2008

kuih bakar durian

Tuesday, 31-Jul-2007 12:05

ini..penyalit M melanda..lalu copy n paste je..ya ampoon...

Resepi ni saya dapat dari website myrecepy.com. Bila nengok bahan bahan nak buat semua ada apalagi terus jalan lah projek, CUma pewarna kuning ajer tak ada but the taste still there. Memang enak.Dan resepinya ialah:

Bahan-bahan ( 7 keping )

* 1800 ml santan (dari 1 1/2 biji kelapa parut)
* 6 biji telur
* 3 cawan tepung gandum
* 1 3/4 cawan gula pasir
* 180 gram isi durian
* secubit garam
* sedikit pewarna kuning
* secukup mentega SCS/ Golden Churn

Cara-cara:
1. Dengan menggunakan food processor/ blender, blender semua bahan-bahan diatas dan tuang
kedalam bekas yang besar. Ini yang paling mudah supaya adunan tidak bergentel. Kemudian gunakan senduk dan kacau adunan tepung supaya sebati.
2. Panaskan acuan kuih bakar/ loyang dalam oven dan bila telah panas keluarkan dan letakkan 1 sudu besar mentega dalam acuan Kuih Bakar dan jika gunakan loyang mentega lebihkan (ini yang buat tepi Kuih Bakar garing dan baunya harum. Jika guna acuan dan keluarkan kuih boleh terus letak mentega pusing-pusing sikit kasi cair (sebab acuan panas) dan boleh tuang adunan tepung.
3.Kemudian bakar pada suhu 200 darjah C selama 45 - 60 minit dan resipi diatas dapat menghasilkan 7 keping kuih bakar pecah 8.
4. Nota PENTING: Jika anda menggunakan loyang sila tambahkan 1/4 cawan tepung kepada resipi diatas, jika tidak kuih agak terlalu lembut untuk dipotong. Kalau guna acuan kuih bakar pecah 8 boleh gunakan resipi seperti diatas. Jika menggunakan loyang, selepas selesai bakar, hendaklah sejukkan kuih terlebih dahulu sebelum keluarkannya dari loyang.

pernah try resepi nie...mmmg sedap....tapi kita tak delah guna durian....either guna pisang/pandan....sedap...rakan2 helwa yg lain try jgn tak try

salam...
Emma

No comments: