Monday, March 17, 2008

KRIM PAF

N3 ini aku copy daripada Ruangan Soal Jawab Masakan Alaf21 oleh chef glamour Nor Zailina Nordin..Thanks..

Siap ngan soalan gitu..

Saya ingin bertanyakan beberapa soalan.
a) Saya telah mencuba membuat cream puff beberapa kali masalah yang saya hadapi ialah adunan cream puff tersebut menjadi terlalu cair dan keras apabila masak. Saya berharap puan dapat memberikan komen dan menyertakan sekali resepinya.
Jawapan: Cuba resepi di bawah, insyaAllah akan berjaya kerana ia tidak pernah memberikan masalah pada saya. Anda harus ingat, jangan sekali-kali membuka ketuhar semasa membakar krim paf. Kaedah "mengeluarkan stim" sebaik saja paf masak amatlah penting agar paf benar-benar ringan. Resepi ini menghasilkan 30 biji paf. Gunakan telur bersaiz besar.

KRIM PAF
65 g tepung gandum
secubit garam
50 g mentega
150 ml air
2 biji telur, dipukul sedikit


Ambil sehelai kertas kalis minyak, lipat dua. Ayak tepung dan garam ke atas kertas. Ketepikan. Jerang mentega dan air sambil dikacau hingga mentega cair. Gunakan periuk kaca atau heavy-based utk mendapatkan hasil yg memuaskan. Kuatkan api dan biar air tadi menggelegak selama 1 minit. Padamkan api, masukkan tepung tadi (sekaligus dgn memegang kertas kalis minyak di sebelah kiri) ke dalam periuk, sambil tangan kanan mengacaunya dengan kuat/laju. Bila adunan sebati dan tidak melekat pada periuk, ketepikan selama beberapa minit atau hingga anda boleh memegang keliling periuk dengan tangan anda (suam). Masukkan sedikit demi sedikit telur dan kacau hingga sebati dan adunan menjadi berkilat serta licin. Isikan ke dalam beg aising dan picit adunan (biar berjarak) di atas tin pembakar beralas kertas timah. Bakar pada 220 C selama 20-25 minit atau hingga kembang dan keperangan. Buka ketuhar, cucuk setiap paf dengan hujung pisau kemudian bakar semula selama 5 minit. Angkat dan biar sejuk atas redai.

No comments: