Friday, March 14, 2008

RESEPI SUP AYAM ALA THAI

BY PUTEH SEROJA
Berkenan pulak baca rcp cikgu Puteh..ampoon..akak copy n paste ..tepek kat sini..

Bahan A
rebus ayam sampai pecah minyak bersama dengan serai sebatang

Bahan B
-panaskan sedikit minyak dalam kuali
-tumis buah pelaga, kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih
-tumis hirisan bawang merah, bawang putih, halia (hingga garing)

-angkat bahan B dan tapiskan minyak

*masukkan dalam Bahan B ke dalam Bahan A

-potong halus cili padi masukkan dalam sup
-potong tomato masukkan dalam sup
-tumbuk lada hitam dan lada putih (lada sulah) dan masukkan ke dalam sup
-masukkan garam secukup rasa
-masukkan satu camca kecil gula untuk menyeimbangkan rasa
-perah limau kasturi/nipis sebiji
-hiaskan dengan daun bawang, daun sup, bawang goreng

jeng... jeng.. jeng...dah siap.. sup ayam ala thai!

Info tambahan-
Resepi kali ini adalah ciptaan saya sendiri, saya menggabungkan resepi kawan saya, resepi masakan yang saya rasa di kedai dan resepi mak saya.
-pertama, saya merebus ayam hingga keluar pati ayam, saya belajar dari sahabat saya orang utara.
-kedua, saya memasukkan cili padi, saya mendapat idea dari sebuah kedai nasi ayam yang sangat sedap berhampiran UIA Gombak.
-ketiga, saya tumis berasingan bawang dan segala macam rempah, saya dapat idea dari ibu saya, namanya tumis darat (dalam istilah masakan).

p/s- sup ni agak pedas, masam dan lemak


selamat mencuba!

No comments: