Sunday, December 27, 2009

Berubat Dengan Ayat Suci Al-Quran

Ditulis oleh Mohammad Shukri Osman
Thursday, 03 May 2007
Soalan :
Bolehkah kita berubat dengan bomoh dimana bomoh tersebut mengamalkan perubatan dengan menggunakan ayat-ayat suci Al-Quran? Bolehkah kita mempercayai cara perubatan yang diamalkan itu?

Jawapan :
Kita boleh mempercayai bomoh, ustaz ataupun ahli perubatan lain jika kita tahu bahawa mereka tidak mensyirikkan Allah. Yang paling penting dalam berubat sesuatu penyakit adalah kita (setiap individu / pesakit) mesti yakin bahawa yang menyembuhkan penyakit itu bukan bomoh ataupun ustaz ataupun tabib (mereka semua adalah asbab), tetapi yang menyembuhkannya hanya Allah SWT semata. Yakin kepada selain dari Allah adalah syirik (dosa besar yang tiada pengampunan). Berubat hanyalah merupakan ikhtiar atau usaha yang disuruh oleh agama.

Di dalam Islam sememangnya ada ulama yang mengamalkan perubatan secara Islam iaitu dengan menggunakan ayat-ayat suci Al Quran sebagai penawar. Sebab Al Quran merupakan ubat dari segala penyakit, baik penyakit hati mahupun penyakit yang bersifat fizikal. Rasulullah SAW juga pernah mengubati seseorang dengan membaca salah satu surah dari Al Quran

No comments: